Zašto nastavnici treba da bloguju?
TeachingAcademy se zalaže za doživotno učenje, a smatramo da pisanje bloga može samo da doprinese usavršavanju nastavnika.
Zbog toga vas pozivamo da se oprobate u pisanju bloga ili vloga (video-bloga) i podelite ga sa nama u Blog odeljku Kutka za nastavnike.
Ako niste voleli da pišete sastave u školi, odmah da vas razuverimo – pisanje bloga je sasvim drugačije. Postoji više vrsta bloga, od intimnih ispovesti poput onlajn dnevnika, preko blogova za učenike, do akademskih blogova, gde biste podelili svoja istraživanja zasnovana na praksi.
Pozivamo vas da odaberete onu vrstu koja vama najviše odgovara, a mi ćemo ponuditi razloge da počnete.
„Nema veće agonije od nošenja neispričane priče u sebi.” Maja Angelou
Verovatno ste čuli za onu šalu kada jedna osoba pita: „Kako zovemo osobu koja nastavlja da priča i kada niko više nije zainteresovan?” Druga osoba kaže: „Nastavnik”, i svima je to smešno, osim nama, nastavnicima.
Zaista smo puni priča. Neke su u vezi sa gradivom, ali je većina, zapravo, vezana za život nastavnika danas, za učenike koje hvalimo i kudimo, za naše uspehe i neuspehe. To su naše zajedničke priče koje treba podeliti, ali nije uvek lako naći nekoga ko će slušati. I razumeti. To možemo da promenimo.
Čini nam se da smo usamljeni u načinu na koji razmišljamo o nastavi, o usavršavanju, o učenicima, ali ćemo već s prvim blogom i komentarima koji pristignu videti koliko je istomišljenika širom zemlje i regiona (ukoliko budete pisali na stranom jeziku, i šire).
Iako je lepo povezivati se sa kolegama i dobiti podršku onih koji razumeju, koji imaju ista iskustva, ne treba zaboraviti da ćemo imati priliku da čujemo i oprečna mišljenja, koja će nas, možda, posebno ukoliko su dobro argumentovana, ubediti da promenimo ugao gledanja. Prilike da naučimo nešto u kontaktu sa kolegama su nepresušne. Sve dok pričamo svoje priče i delimo.
„Poštujmo svakog čoveka kao biće, ali ne pravimo idola ni od koga.” Albert Ajnštajn
Napomenućemo da se ne treba ograničiti samo na povezivanje sa drugim nastavicima – povežite se sa širom zajednicom. Pošto živimo u vremenu kada su se paradigme učenja promenile i svi se prilagođavamo novim ulogama, čini se da vaspitači, učitelji i nastavnici ne dobijaju onoliko poštovanja od društva kao nekada. U medijima se često piše negativno o nastavnicima, a i mi sami dodajemo na tu sliku govoreći ružno o kolegama pred učenicima, prijateljima ili porodicom.
Ne branimo struku, a upravo svojim znanjem, ugledom i dostojanstvom je možemo odbraniti. U vremenu onlajn medija i prilike da u javnost pošaljemo vest, a ne samo da budemo konzumenti onih stavova koji nam se serviraju, moramo da iskoristimo priliku da promovišemo kvalitetan rad, i sebe i svojih kolega. Tu nema mesta ljubomori – tuđ uspeh ne unižava vas ništa više nego što je to slučaj sa učenicima; kada pohvalite učenika nakon dobre recitacije ili laboratorijske vežbe, vi time ne šaljete poruku ostalima da su neznalice, već pohvaljujete ono što je hvale vredno i dajete poštovanje (koje se poštovanjem vraća). Zato se treba radovati i uspesima drugih kolega, jer svi doprinose boljem stanju u prosveti.
„Reči su objektiv kroz koji usredsređujemo naš um.” Ajn Rand
Tomas Man je rekao da je pisac „osoba kojoj je pisanje teže nego što je ostalim ljudima”. Nismo pisci, tako da će nama pisanje ići značajno lakše. Nemojte se plašiti, biti preskromni, misliti da je to preteško, da nije vredno truda ili da to nikoga ne zanima.
Niste prvi, možete kontrolisati sve pošto sami birate šta pišete, znate sve što vam je potrebno u tehničkom smislu čim ovo čitate, a jeste vredno truda i iznenadili biste se koliko ljudi bi vas pratilo. Uostalom, čak je i pisanje statusa na Facebooku, posebno ukoliko privuče komentare i diskusiju, zapravo blogovanje. Još ako slučajno na Youtube kanalu imate pratioce, na dobrom ste putu da postanete uticajni bloger.
Svako ima nešto što može da podeli. Neko deli smešne slike, neko citate, ali oni koji pišu sami članke, vesti ili tutorijale (kako nešto uraditi) imaju najviše uticaja i priliku da postanu autoriteti u svojoj struci. Pokažite šta znate. Blog može da bude i vrsta onlajn nastavničkog portfolija. To je idealna prilika da razvijete svoju karijeru i prepoznatljivost. Ukoliko vas je pisanje akademskog bloga i mogućnost doprinošenja svetskom znanju zainteresovala, preporučujemo da pogledate prednosti ovakve popularizacije svog rada i imena na sajtu Univerziteta u Bornmutu, Velika Britanija ili blog studentkinje na doktorskim studijama, Sare Kjelberg.
Blog može biti vid stručnog usavršavanja i kada nije akademski. Možete razvijati svoju metakogniciju, prepoznati svoje sposobnosti i strategije za učenje, a to će unaprediti samopromatranje, planiranje, praćenje i vrednovanje kako vašeg rada tako i usavršavanja. Često nemamo vremena da stanemo i razmislimo o onome što radimo u praksi, a pisanje bloga će nam pomoći jer će nas navesti da osvestimo delove sebe, ono u šta verujemo i ono što radimo.
„Nije znanje znanje znati, već je znanje znanje dati.” Jovan Jovanović Zmaj
Podelite konkretne stvari: video-snimke sa časovima, tutorijale kako učenicima objasniti kruženje vode u prirodi ili računanje visine nad hipotenuzom, učeničke radove (uz saglasnost roditelja), projekte na kojima radite, ideje, spisak korisne literature ili sajtova za kolege i učenike. Deljenje znanja i vidljivost će vam doneti dobru reputaciju i status stručnjaka, a ko zna gde sve to može da vas odvede?
Iako je u pitanju nesebično davanje, pošto oni koji čitaju vaš blog čine to besplatno, vi ćete svakako dobiti mnogo na polju kreativnosti, samopouzdanja, usavršavanja veština pisanja, saradnje i kritičkog razmišljanja. Čitaćete više, lakše odvajati važno od nevažnog, analizirati i učiti kroz mrežu koja se oko vas formira.
Da, pisanje bloga će vas promeniti. Ali na bolje.
Literatura za čitanje:
http://www.edutopia.org/discussion/9-reasons-why-teachers-should-blog
http://www.chicagonow.com/white-rhino/2013/05/top-10-reasons-teachers-should-blog/
http://k12education.gatesfoundation.org/2015/07/the-write-way-to-grow-why-teachers-should-blog/


English