Interdisciplinarna nastava
Jer je i znanje interdisciplinarno
Interdisciplinarna nastava nije novina, i postoji više vidova nastave koje smo nekada zvali drugačije, a danas zovemo interdisciplinarnom ili integrativnom nastavom.
Iako nam se čini inovativnim to što su nedavno Finci ukinuli predmete da bi integrisali materiju koja se obrađuje kroz određene teme, Nemci i Austrijanci su još na kraju 19. veka imali „skupnu nastavu” (Berthold Otto), dok je u Sovjetskom Savezu posle Oktobarske revolucije važio „kompleksni sistem”, a oba su ublažavala ili ukidala predmetnost u nastavi.
Šta je interdisciplinarna nastava?
To je nastava u kojoj se povezuju sadržaji različitih disciplina, odnosno predmeta u logičke celine. To se radi kroz konkretne teme ili probleme, za čije su razumevanje i rešavanje potrebna znanja različitih disciplina, kako bismo sa više strana sagledali neku temu.
Prednosti i mane interdisciplinarne nastave
Sadržaji se povezuju u smisaone celine, i omogućavamo učeniku da pored drveća vidi i šumu. To ne znači da su pojedinačni predmeti zapostavljeni. Naprotiv, pojedinačne discipline pružaju dubinu i fokusiranost, a interdisciplinarnost i intergrativnost širinu konteksta i promenu perspektive.
Često se žalimo kako učenici ne primenjuju znanja iz jedne oblasti u drugoj, tj. da nemaju funkcionalno znanje. Da bi to mogli, moraju da uvide da postoji veza, a uloga nastavnika je da postavi probleme koji će to zahtevati.
Ovde vidimo da je pojam interdisciplinarnosti u vezi sa tematskom i problemskom nastavom, iako nije reč o sinonimima. Kada se interdisciplinarnost sprovede u nastavi, kroz timski rad i istraživanje iz uglova više predmeta se dolazi do rešenja.
Saradnja među učenicima i među nastavnicima
Za uspešnu interdisciplinarnu nastavu važna je saradnja ne samo učenika, već i nastavnika. Ovo je jedinstvena prilika da se povežete sa kolegama iz srodnih disciplina i planirate određene sadržaje, obrađene iz različitih uglova.
Sadržaji gradiva različitih disciplina, koji logički najbolje idu zajedno, doprineće boljem razumevanju celine, ali i znanja u vezi sa konkretnim predmetom, tako da se ne morate brinuti za rezultate testa iz vašeg predmeta.
Naravno, tu govorimo o problemima ako ne postoji suštinski nivo integracije na nivou škole niti ona dolazi od Ministarstva. Ako je interdisciplinarna nastava jedan od vidova nastave u školi, a predmetna nastava preovladava, treba naglasiti da učitelji zbog prirode svoga posla mnogo lakše mogu ovo da primene nego predmetni nastavnici u osnovnim i srednjim školama.
Da li je moguće pronaći vezu između bilo koje dve tematske celine?
Podrazumeva se da postoje neke tematske cеlinе koje se ne mogu pоvеzivаti i ne treba to raditi po svaku cenu, već samo tamo gde je veza smislena i svrsishodna.
Osim što pomaže učenicima da formiraju jedinstveni pogled na svet koji ih okružuje, interdisciplinarna nastava pomaže da pripremimo učenika za rad i život u modernom svetu. Svedoci smo da je razvoj doveo do potpuno novih naučnih disciplina kao što su neuronauka i genetski inženjering, a sa druge strane sada postoje studije kulture, istočnoevropske studije i slično, i sve podrazumevaju interdisciplinarnost.
Poslodavci zahtevaju da imate praktična znanja iz više oblasti i da umete da rešavate probleme koji iskrsnu, kao i da vam komunikacija u timovima bude jača strana. Uz to, ekološki, zdravstveni i društveni problemi sa kojima se svet suočava zahtevaju da počnemo da razmišljamo sveobuhvatnije i divergentno. Da bi naši učenici uspeli, moraju da počnu da razvijaju ove veštine u školi.
Ovakva nastava može biti veoma stimulativna i podsticajna i za učenike i za vas, jer će vam dati priliku da sarađujete sa kolegama, obnovite znanja iz srodnih oblasti i efektivnije i efikasnije iskoristite čas.
Izvor: https://serc.carleton.edu/econ/interdisciplinary/what.html
http://www.edutopia.org/integrated-studies-introduction
Više informacija pronaći ćete ovde.


English