Bolje obrazovanje za bolji svet!

A better education for a better world!

27 Nov

ZAŠTITITE SVOJE DETE NA INTERNETU

 

Po nekim istraživanjima iz 2015. godine, više od polovine ljudske populacije je te godine koristilo internet, a značajan deo tog broja čine deca i mladi. Razvoj informacionih tehnologija promenio je mnogo svet koji nas okružuje, a naročito svet dece. U današnje vreme teško da se može zamisliti život bez računara i interneta.

Internet nam omogućava da u svakom trenutku možemo pronaći veoma korisne informacije na lakši i brži način. Ali postoji i opasna strana interneta, naročito ako su korisnici najosetljivija populacija – deca. Кada su u pitanju deca, naročito školskog uzrasta, najveću ulogu i odgovornost u korišćenju internet sadržaja imaju roditelji.

Zato je jedno od najvažnijih pitanja 21. veka pitanje privatnosti na internetu, kako je štitimo ili kako je zloupotrebljavamo?

Internet rizici, zloupotrebe i nasilje prema deci postali su, na žalost, sastavni deo svakodnevice dece i roditelja.

Danas deca od malih nogu uče da koriste računar i internet. Počinju od onih bezazlenih igrica, kroz zabavu. Кako rastu, sfera njihovog interesovanja se širi. U tinejdžerskom dobu oni počinju da koriste društvene mreže, otvaraju naloge, postavljaju svoje slike, tekstove, trenutna osećanja i slično. Sve to ne bi bilo toliko opasno da oni među svojim prijateljima nemaju osobe koje ne poznaju, a da pritom nisu svesni kakve sve opasnosti se tu kriju i kakve mogu biti posledice takvog „prijateljstva”. Zato decu treba upozoriti na opasnost od postavljanja ličnih podataka na internet. Кada ostavljamo svoje podatke na internetu, oni postaju dostupni velikom broju ljudi u celom svetu. Iz tog razloga treba biti oprezan i izbegavati objavljivanje podataka kao što su ime, pol, adresa, škola, zatim slike, broj telefona itd. Prilikom ćaskanja na interentu, trebalo bi koristiti nadimak i sliku koja ne predstavlja nas već digitalni prikaz, tzv. avatar. Nepoznatoj osobi ne bi trebalo da dajemo informacije koje mogu da nas identifikuju.

Кada se ulazi na neki veb-sajt koji traži lične podatke, treba se uveriti da ti podaci neće biti zloupotrebljeni, i proveriti zašto su im potrebne te informacije. Zbog toga se preporučuje da se uvek, pre ostavljanja podataka pročita ,,privacy statement’’ (izjava o privatnosti koja to objašnjava).

Takođe, deca bez saznanja roditelja mogu na internetu da pristupaju različitim sadržajima koji nisu primereni njihovom uzrastu. Najčešća asocijacija na neprikladne sadržaje je svakako pornografija, ali tu su i veb-sajtovi sa temama otmice, samoubistava, anoreksije, kriminala, droge, sekte, trgovine belim robljem. Njihov uticaj na tinejdžere je uznemiravajuće opasan, jer su posledice velikih razmera – od fizičkih povreda pa čak do smrti.Кako se zaštititi?

Na prvom mestu treba ozbiljno i odgovorno da pristupimo temi zaštite privatnosti i bezbednosti na internetu. Кada je u pitanju dete, svakako najbolja zaštita je da roditelj zna šta dete radi na internetu. Za tu svrhu postoje programi koji omogućavaju roditeljsku kontrolu i koji će pomoći da dete bude bezbedno na internetu. To su programi koji zapisuju sve ono što je vaše dete radilo na računaru i adrese koje je posećivalo na internetu. Programi pružaju mogućnost upravljanja računarom koji koristi vaše dete tako što ograničavaju pristup nekom određenom programu ili pristup računaru, odnosno dozvoljavaju korišćenje računara samo u određeno doba dana ili određeni broj sati u danu, a uz to mogu se i filtrirati određeni sadržaji.

Programi na jednostavan način mogu pratiti, limitirati ili zabraniti određene veb-sajtove. Postoje i programi koji prečišćavaju sadržaj veb-stranica koji bi mogao da bude opasan za mlade. Programi imaju crnu, belu i neutralnu listu. Crna blokira pristup označenim, nepoželjnim sajtovima, bela omogućava pristup samo određenim sajtovima, a blokira sve ostale.

Neki programi imaju uređaje za praćenje, što daje roditeljima mogućnost kontrole svih aktivnosti na društvenim mrežama, uključujući i njihove prijatelje, objavljene slike, lične podatake, kao i poruke.

Programi za roditeljsku kontrolu mogu se koristiti kao:

  • Sistem zaštite računara;
  • Definisanje vremenskih rokova;
  • Programi i igrice;
  • Filtriranje veb-stranica;
  • Prijavljivanje aktivnosti;
  • Zaštita mobilnih telefona.

Program roditeljske kontrole uključuje i napredne opcije, kao što je daljinsko upravljanje, što podrazumeva kontrolu sa drugog računara i mogućnost praćenja deteta i kada roditelj nije kod kuće.

Ovo su neki od programa roditeljske kontrole koje možemo vrlo lako i jednostavno sami da instaliramo na detetov računar:

  • К9 Web Protection (besplatno);
  • Family safety (besplatno);
  • Cybersitter;
  • Net Nanny;
  • Sentry Parental Controls.

I na kraju, šta napisati o značaju zaštite privatnosti, a da već nije napisano? Opšti zaključak je da internet sam po sebi nije ni dobar ni loš, već da to zavisi od načina na koji ga koristimo. Možda nedovoljno odgovorno i ozbiljno pristupamo ovom problemu? Možda razmišljamo na način „tako nešto ne može meni da se dogodi” ili „kome sam ja zanimljiv…?”. Ili možda ipak treba preduzeti sve mere predostrožnosti, jer nigde ne postoji obaveza da korisnici interneta iznose isključivo istinu.

S obzirom na to da je ovoj temi posvećena jedna velika oblast u okviru predmeta nastave informatike i računarstva u osnovnoj i srednjoj školi, preporučujemo da sa svojom decom pročitate nešto više o ovim temama iz udžbenika i razgovarate o tome.
Razgovor sa decom i upućivanje u moguće problemske situacije je najbolja zaštita i preventivni lek.

Autor: Suzana Radosavljević radi u OŠ “Dimitrije Tucović” Kraljevo kao profesor tehnike i tehnologije (tehničkog i informatičkog obrazovanja) . Po struci je inženjer drumskog saobraćaja i menadžer međugradskog i međunarodnog saobraćaja i kao rukovodilac saobraćaja radila je do 2010. godine kada počinjem da radi u školi. Iskustvo u poslovima saobraćaja doprinosi kvalitetu njenog rada sa učenicima, naročito u saobraćajnoj sekciji. Uređuje blog “Radoznala radionica” koji je namenjen njenim učenicima u cilju podsticanja njihove kreativnosti.

 

 

 

Literatura:

  • dr Marina Petrović, Zorica Prokopić, Jelena Prijović: Informatika i računarstvo za peti razred osnovne škole, udžbenik, prvo izdanje 2018, izdavač BIGZ školstvo, Beograd
  • Slika: https://www.internetmatters.org/hub/news-blogs/government-response-to-the-internet-safety-consultation-the-view-from-internet-matters/

Leave a Comment