Bolje obrazovanje za bolji svet!

Better education for a better world!

18 Jun

  • By Biljana Ciric
  • In Članci
  • Comments Off

Zadovoljni i uspešni učenici – osnova za zadovoljno i uspešno društvo

 

Obrazovanje predstavlja važnu komponentu u povezivanju zemalja i doprinosi prevazilaženju konfliktnih situacija. Pozitivan primer ovakve saradnje predstavljaju škole OŠ Brezovica iz Ljubljane i OŠ Vuk Karađžić iz Surčina.

Veza između ovih škola uspostavljena je preko zdravih stilova i navika koje se promovišu i neguju u školi. Održavanje čajanke u školi se u ove dve škole odvija kao vid slobodnih aktivnosti, koja je jako popularna kako kod učenika, tako i kod nastavnika.

Obe škole imaju svoju čajanku, na kojoj se pripremaju čajevi od različitog lekovitog bilja, promovišu recepti za zdravu užinu u školi, predstavljaju se različite kulture u kojima je ispijanje čaja neizostavna tradicija dana.

Na čajanci se takođe promovišu različite vrste plesa, igre i telesnog vežbanja. Sve aktivnosti su u skladu sa planom i programom, tako da su učenici uvek posvećeni sebi i svom uspehu. To, naravno, dovodi do zadovoljstava sobom i životom uopšte.

Zadovoljni i uspešni učenici su osnova od koje se razvija zadovoljno i uspešno društvo. Zato su ove škole osmislile zadatke čije će rešavanje učenicima donositi radost i zadovoljstvo.

Naravno da nisu isključile učenje, samo su ga prilagodile današnjim potrebama i mogućnostima učenika. Od deteta od kojeg tražite da napamet nauči 2*2=4 nikada neće postati vrhunski matematičar.

Zato postoje radionice na kojima učenici kroz samostalan rad, igru, druženje i razgovor na svom maternjem jeziku usvajaju nova saznanja koja su lako primenljiva u svakodnevnom životu. Učenici stiču nove veštine, koje jačaju njihovo samopouzdanje i osećaj lične vrednosti.

U okviru projekta Naša mašta može svašta, pored čajanke, održana je radionica izrade mirisnih paketića od lavande, a zatim i radionica na kojoj su učenici učili Užičko kolo. Organizovan je i obilazak zoološkog vrta i šetnja beogradskim ulicama.

Ovim aktivnostima je postignuto sledeće: učenici su sve vreme razgovarali na svom maternjem jeziku i učili drugi strani jezik, naučili su koja je vrsta biljke lavanda, koja su njena lekovita svojstva i kako se uz malo mašte i kreativnosti može napraviti lep i originalan poklon. Učeći Užičko kolo, savladavali su pokrete i doveli svoje telo u stanje maksimalne opuštenosti.

Boraveći u zoološkom vrtu, u prelepom ambijentu, okruženi životinjama, pokazali su svoje emocije, radovali se svakom mladunčetu, istraživali su i pomno pratili i čitali sva obaveštenja koja su ispisana na tablama. Takođe su bili očarani lepotom starih zdanja u Knez Mihailovoj ulici. Poseban utisak na njih ostavile su zgrada Narodnog pozorišta i zgrada  SANU.

Ideja je bila da učenici dve škole što više vremena provedu u zajedničkim aktivnostima: u školi, na časovima, van škole, u porodicama u kojima su bili smešteni i da tako usvajaju nova saznanja. Takođe, želeli smo da se u toku druženja što više usmere na sebe i svoje drugove, da odvoje pogled od plavičastog ekrana mobilnih telefona i da sreću i zadovoljstvo pronalaze u njima samima: u igri, u smehu i osmehu, u pogledu, mirisima i ukusima. Da zagledani jedni u druge uče ne za ocene, već za život.

Autor članka: Jelena Marković

Jelena Marković je nastavnik istorije i pedagoški savetnik. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u prištini 2000. godine i radi kao nastavnik istorije u OŠ „Vuk Karađžić“ u Surčinu. Bavi se temama koje se tiču autonomije škole i nastavnika. Koordinator je tima za međuškolsku saradnju, čime je doprinela da njena škola učestvuje u EU projektu „Vrednosti koje nas povezuju“, kao i u projektu „Naša mašta može svašta“. Organizator je stručnih skupova koji se bave unapređenjem nastave.

 

Literatura:

Ratković Milan, Uspešna škola, Misao, Novi Sad, 2007.

Slavica Maksić, Podsticanje kreativnosti u školi, Institut za pedagoška istraživanja, Beograd, 2006.